6 клас. Українська мова

Розвиток мовлення
Образ Дніпра у творчості українських митців
1. «І виріс я на чужині»
Меж горами старий Дніпро, 
 Неначе в молоці дитина, 
 Красується, любується
 На всю Україну (Т.Г. Шевченко)
2.  Лівий бе­рег Дніпра, рівний, плис­ко­ва­тий, суспіль за­рос­лий гус­ти­ми ло­за­ми та вер­бо­ло­зом, зе­ленів, не­на­че засіяний жи­том; а далі синіли густі бо­ри, не­на­че мо­ре, за­ку­та­не в си­ню та си­зу імлу. На південь сизіли го­ри, а на го­рах бу­ло вид­но Київ, що не­на­че по­то­пав в легкій про­зорій імлі. (І. Нечуй-Левицький "Ніч на Дніпрі")

3. «Швидкоплинний Дніпро з легкою прозорою водою майже щомиті міняє свою поверхню перед очима мандрівника. Найменша зміна неба відбивається в чистому дзеркалі його вод. Чи то спалахне вранішня зоря — і рожева пожежа сходу відіб’ється вогнистим рум’янцем у синяві річки; чи викотиться сонце — і його промені, мов золоті стріли, встрянуть у голубе лоно. Суміш світла й води утворює яскраві веселки над річкою. Але не завжди вона дивиться в небо веселим обличчям; наступають чорні хмари — й туманні сутінки лягають на води». (Федір Глінка)

4. НЕМА СПОЧИНКУ
Біжить, шумить Дніпро старий,
Хлюпоче в далечінь.
І каже сонце раз:
— Та стій!
Хоч ніч одну спочинь!
Це ж ти дротами струм женеш
Та носиш вантажі.
А може, ти втомився теж?
По щирості скажи!
І тут Дніпро як зашумить
На весь широкий світ!
— Течу я стільки вже століть,
Не знаю, скільки літ!
Носив я сотні кораблів
Усім вітрам на зло.
А щоб текти я не хотів —
Такого не було!
Коли б я хвилі зупинив,
Сказав би «Стійте!» їм,
То згасли б тисячі вогнів
На березі моїм.
І люди б скрикнули кругом,
Побачивши пітьму:
— Рятуйте! Що таке з Дніпром?
Як помогти йому?
І що ж мені — відпочивать,
Сховавшись в береги?!
Та я почав би висихать
Від сорому й нудьги!
Шепнуло сонце:
— Вибачай,
Коли такі діла!
Біжи, старий, та поспішай:
Робота ж немала!
Бурчить Дніпро:
— Спочить? Мені?
Про це навік забудь! —
Біжать по всіх світах вогні
Від нього в дальню путь! (Марія Пригара)
Іменник
Відміни іменників


Вправа "Рід іменників"



Вправа "Правопис власних назв"
Словотвір
Вправа 1
Вправа 2
Вправа 3 (повторення)



Фразеологія
Вправа 1

ВПРАВА 2


Гра «Будь уважним і кмітливим»
На картках записано початок фразеологізмів, учням потрібно дописати їх, а також розподілити за тематичними групами.
1. Не терши, не м’явши, не...(їсти калача).
2. Без труда ...(нема плода).
3. Гора з горою не сходиться, а ...(людина з людиною зійдеться).
4. Працювати не розгинаючи ...(спини).
5. Грошей мало — не біда, як ...(є друзів череда).
6. Щоб рибу їсти, треба ...(в воду лізти).
7. Не краса красить, а ...(розум).
8. Близько лікоть, та ...(не вкусиш).
9. Діло майстра ...(величає).
10. Не май сто кіп у полі, май ...(друзів доволі).
11. Наука в ліс не веде, а з ...(лісу виводить).
12. Печені голуби не ...(летять до губи).
13. Хто знання має, той і ...(мур ламає).
14. Без роботи день ...(роком стає).
15. Над друга старого нема...(в світі нікого).


Прислів"я та приказки про стосунки між людьми







ВПРАВА 3


Вправа 4


Немає коментарів:

Дописати коментар